Pobawmy się dziś w ptaszki

 "Kurczątko"
Wanda Szuman

Z jajeczka się urodziło,          (mówiąc to rysujemy jajeczko)
główkę najpierw wychyliło,   (rysujemy kółko na czubku jajeczka)
na dwie nóżki wyskoczyło.    (na dole dorysowujemy dwie nóżki)
Oczko czarne otworzyło,       (rysujemy czarną kropkę w miejscu oka)
dzióbek mały rozchyliło,       (dorysowujemy rozwarty dziobek)
że jest głodne zakwiliło...
kurczątko: pi,pi,pi.

Rysowane wierszyki to zabawa dorosłego z dzieckiem.
To forma ćwiczeń, która pobudza procesy poznawcze, np. spostrzeganie, myślenie, uwagę,
a także wzmacnia motywcję do czynności grafomotorycznych.
Rysowane wierszyki to rysunki, których powstawaniu towarzyszą rymowanki, opisujące powstający obraz.
Rysowane wierszyki stanowią formę relaksu dla dzieci nadpobudliwych, jak również pobudzaja dzieci zahamowane.
Opowiadają o powstaniu kolejnych elementów rysunku, które dorosły jednocześnie rysuje
(tekst wierszyka i sposób wykonania rysunku rodzic powinien opanować przed zabawą z dzieckiem).
Z czasem dziecko samo zacznie włączać się do zabawy i naśladować rysowanie "pod dyktando" wierszyka
wypowiadanego przez rodzica, po czym  samo będzie potrafiło mówić wierszyk i jednocześnie ilustrować go
rysunkiem.
Będzie wtedy jednocześnie "aktorem" i "artystą", bo samo pracuje.
Rozwija swoją pamięć odtwórczą, jak również stymuluje mowę.

Zabawa naśladowcza- ćwiczenie aparatu mowy (najpierw pokazujemy dziecku obrazek, prosimy żeby nazwało ptaka na ilustracji, nastepnie naśladowało wydawane przez tego ptaka dźwięki)
Należy pamiętać, że aby nasze dzieci mówiły, muszą być stymulowane przez obecność innych osób. Bardzo ważne jest zatem mówienie do dziecka oraz potwierdzanie tego, iż rozumiemy jego mowę. Dzieci, które znajdują się wśród ludzi, mają silną motywację do nawiązywania kontaktów oraz do mówienia. Chcą rozumieć innych i same być rozumiane. Aby mogła się rozwijać mowa, nasze pociechy muszą nauczyć się między innymi właściwego oddechu, różnicowania dźwięków mowy oraz umiejętności artykulacyjnych. Bardzo dobrym sposobem na pomoc dzieciom w rozwijaniu mowy czynnej są zabawy dźwiękonaśladowcze. Onomatomeje są punktem wyjścia do nauki trudniejszych wyrazów oraz zwrotów. Pomagają one oswoić dzieci z rytmem i melodią wypowiedzi, wzmacniają głos, gimnastykują wargi i podniebienie, uczą prawidłowego oddychania oraz są przydatne w kształceniu słuchu fonematycznego.
Ćwiczenia słuchowe -nie pokazując dziecku ilustracji odtwarzamy nagrania i prosimy o nazwanie ptaka, którego słyszą. Dla relaksu możemy posłuchać z dzieckiem odgłosy różnych ptaków
W procesie porozumiewania się istotną rolę odgrywa odbiór informacji za pomoca słuchu. Im bardziej "wytrenowane ucho", tym lepsza wymowa, ułatwiona nauka czytania i pisania oraz prawidłowe rozumienie otaczającej rzeczywistości. Ważne jest, aby rodzice bawili się z dziećmi w rozróżnianie dźwięków z otoczenia (głosów zwierząt, instrumentów muzycznych), aby w ten sposób kształtować percepcję słuchową. Dzieci, które początkowo mają problem z rozróżnianiem dźwięków otoczenia, a później dźwięków mowy, mówią tzw. mową bezdźwięczną, np.: kura zamiast góra, półka zamiast bułka. Zabawy słuchowe są konieczne, aby dziecko posiadło umiejętność prawidłowego czytania i pisania. 
Pamiętajmy, że podstawową aktywnością dziecka w tym wieku jest zabawa. Życzę miłych zabaw z dzieckiem.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Słodka wycieczka