Gramy na instrumentach

  • „Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.

Może być dęty, może być i strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

  • „Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń i wiersza Mysia orkiestraDoroty Gellner.

Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:
– Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!
Rodzic zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widziałeś kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?
  • Prezentacja fortepianu i wiolonczeli – zabawy naśladowcze

Pokazujemy zdjęcia fortepianu i wiolonczeli.



Pytamy dziecko: Wiesz, jak na­zywają się te instrumenty? Rodzic razem z dzieckiem podaje nazwy tych instrumentów. Pokaż, jak siedzi pianista przy fortepianie, naśladuj jego grę. Dziecko siadzi na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika, naśladuje grę na fortepianie. Następnie Rodzic pokazuje zdjęcie wio­lonczeli, tłumaczy: Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumen­tu.Rodzic prezentuje sposób siedzenia wiolonczelisty i naśladuje grę na instrumencie, a następnie dziecko powtarza jego ruchy.
  • „ Domowa orkiestra” – wspólne muzykowanie.

Przygotowujemy z dziećmi instrumenty z przedmiotów w dostępnych w domu (garnki, przykrywki, grzechotki własnej produkcji). Dziecko razem z Rodzicem podaje nazwy wszystkich instrumentów. Rodzic trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę, po kolei wskazuje na grupy instrumentów, dziecko prezentuje grę na nich.
Rodzic umawia się z dzieckiem, jak ma reagować na jego gesty w czasie gry.
– ręka z batutą coraz wyżej – dziecko graja coraz głośniej,
– ręka z batutą coraz niżej – dziecko gra coraz ciszej,
– wskazanie na daną grupę instrumentów – zaczynają grę,
– narysowanie kółka przed daną grupą – kończą grę.
Rodzic razem z dzieckiem może również ustalić inne gesty.
  • Na muzyce w przedszkolu – utrwalenie słów piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM
Zadanie dla czterolatków W. 48, zadanie dla Oskara KP4 s15

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Słodka wycieczka